04‏/04‏/2008

الحلقة الرابعة


في بيتنا ناموس












تاني يوم.. قعد دعبس أفندي في قهوة محروس باشا ينعي حظه القليل في الحياة..

ااااااااااااااااااااايه.. دي أخرتك يا دعبس... قاعد زي كيس الجوافة علي كرسي مهكع وفي قهوة من أيام المماليك، بعد ما كنت موظف محترم قد الدنيا... الله يرحمك يا ابو دعبس.. فضلت تقول لي إن فاتك الميري اتمرغ في ترابه.. ادي ترابه من الشقا والعرق بقى طين وابنك موحول فيه لشوشته، حتى القرشين اللي خدناهم من تحت ضرس الحكومة في الخصخصة ضاع نصهم في جوازة البنت الكبيرة والباقي ضاع هو كمان في مشروع الدواجن.. كانت مستخبيه لنا فين انفلوانزا الطيور دي كمان، ولا هو يا ربي قليل البخت يتكعبل في الصديري.أما الملاليم اللي باخدهم معاش يا دوب تمن كيلو لحمة...... يا خوفي بعد ما باعوا البلد ميلقوش حاجة يبيعوها فيبيعونا عبيد، ودواهي ما بترحمش .. كلمة هات في ديل كلمة هات، وكان يجرى إيه بس لو كنت اتجوزت محاسن....... إاااااااااايه.. منه لله أبوها، قال إيه مش عاجبه الموظف بشهادة دبلوم التجارة، ويبص لي بعين ونص ويقول لي: " يا ابني محاسن شهادتها أعلى منك.. هو مفيش نظر.. وبعدين احنا في زمن الانفتاح.. يعني لازم تفتح دماغك." يلا.. كل واحد بياخد نصيبه.


- صباح الخير يا دعبس أفندي.
- صباح الـ........ نعم يا سيدي.. في حد تاني بيته وقع.
- لا أبدا.. أنا جاي لك في موضوع عائلي.. بصراحة يا دعبس افندي أنا طالب القرب منك.
- في مين؟.. دواهي.. أنا موافق.
- الله يحظك يا عم دعبس.. أنا طالب القرب منك في بنتك الآنسه راجية.
- ودا اقول له إيه ع الصبح.. يا ابني.. يا حبيبي انت وقعت علي دماغك وانت صغير.. انت صنايعي.. بالعافية معاك دبلوم، وراجية قدمها سنتين وتتخرج من كلية الزراعة وتبقى باشمهندسة قد الدنيا.. وبعدين انت اسمك ناموس.. يا راجل بذمتك لو عندك بنت ترضى انها تتجوز واحد اسمه ناموس.. ناموس....... يلا هش.. هشششش.
- جرا إيه يا دعبس أفندي.. انت فاكرها بلد بتاعت شهادات، اطلع انت بس من التابوت اللي دافن نفسك فيه.. وبعدين أنا راجل صنايعي وكسيب.. وانت عارف ان ناموس دي شهرة علشان امي ولدتني علي كوبري الناموس.
- شهرة منيلة.. غور من وشي.
عالم غريبة فعلاً.. أكيد ناوي يتجوز البنت في شقة دور أرضي علشان المجاري، طبعاً ما هو ناموس هيعيش فين..

إيه ده.. أيه اللمة اللي هناك دي؟.. لما انادي على صبي القهوة أعرف منه إيه الحكاية..
- خد يا زقلط.. إيه اللمة دي؟
- دا التليفزيون بيصور يا دعبس أفندي.

حلو.. جت لك علي الطبطاب يا دعبس.. يمكن يكون برنامج مسابقات تطلع لك منه بقرشين.. أو برنامج من اللي بيتكلموا فيه عن مشاكل الناس.. أهو يمكن صوتك يوصل للمسؤولين.. بس القميص ده من مخلفات الحرب العالمية.. إيه العمل؟...... بس لقيتها..
- يا ناموس.. تعالى أنا عوزك.

الأمر لله وحده.. أجوزه البنت بدل ما تقعد في قرابيزي.. مع إن ضهري لسه مكسور من جوازة الكبيرة.

- نعم يا دعبس أفندي..
- باقولك ايه.. هات البلطو اللي انت لابسه ده.
- إيه؟!!
- هات يا اخي ما تخفش هارجعه لك تاني..

أيوه كده.. نروح بقي بالقيافة دي نقف قدام الكميرا واللي يعمله ربنا هو اللي يكون ......

- حاسب يا دعبس افندي.
- آااااااااااااااااااااه ... الحقوووووووووووووووووووووني..



هناك 9 تعليقات:

الهدهد الطائر يقول...

لقد صنف علماء النفس الخواجات الشخصية إلى عدة أنواع منها:
القهرية و الاضطهادية و غير ذلك..
و لكن في الحقيقة يصعب تصنيف شخصية السيد دعبس في حدود أي من تلك التصنيفات بالرغم من كثرةهذا النمط لدينا
لذلك ليسمح المهاجر بأن نقترح تصنيف جديد إلى قاموس أنواع الشخصية
و هي " الشخصية الدعبساوية"
و أدعوا ذوي الاختصاص بدراسة هذه الشخصية
بالتحليل الدقيق للمبادئ و الفكر الدعبساوي.. و شكرًا

dreem يقول...

والله الواحد ما بقاش عارف !!
دعبس افندى هو بس اللى دافن نفسه فتابوت ولا لكل منا تابوته الخاص ؟
مستنية اعرف اللى حصل لدعبس افندى يا مهاجر
تحياتى

هاني النجار يقول...

أخي وحبيبي الهدهد الطائر

كفاية طيران وانزل للأرض عاوز أقولك على حاجة في سرك

دعبس أفندي هو انت وأنا وكل المصريين
إذن ان تطالب علماء النفس والاجتماع بدراسة الشخصية المصرية .. وستكون النتيجة صفر ، لأن الأفكار والمباديء الدعبساوية هى أفكار ومباديء متضاربة متداخلة تحمل كل القيم المتضادة

دعبس افندي هو الشخصية التي كلما نظرنا لها نتساءل
.. ماذا حدث للمصريين ؟؟

هاني النجار يقول...

الأخت الكريمة حلم

الظاهر إن كلنا مشتركين في تابوت كبير

وانتظري علشان تعرفي حصل له ايه
دي حصلت له مصيبة :)
ربنا يكون في عونه

الهدهد الطائر يقول...

يا عزيزي لقد أثرت موضوع هام جدًا
لكني أخشى أن النقاش فيه يغير الطابع الكوميدي للمدونة
لذلك أسمح لي أن يكون تعقيبي من خلال موضوع جديد في مدونتي
سأحاول إنهائه في أسرع وقت ممكن
... تحياتي....

هاني النجار يقول...

أخي الهدهد الطائر

اعتذر على تأخر ردي عليك والذي كان بسبب بعض التشاغل

كنت سأقول أني في انتظار موضوعك
ولكني عندما ادخل مدونتي .. اتابع مدونات الاصدقاء قبل فعل أي شيء .. لهذا فقد قرأت الموضوع الأكثر من رائع
واسمح لي أن أعلق عليه في مكان

ولا عدمت وجودك الرائع هذا

Unknown يقول...

أنت أسلوبك جميل ومشوق وعندك حس كودى ابداعى وانا بحييك على مدونتك الرائعة

ضــى القمــر يقول...

واضح ان دعبس افندى ده مش مكتوبله يكون شيك ابداااا ..

ممكن يكون محسود .. فأبعده عن الشياكه شويه :)

طبعا ليس لكلماتك طابع الكوميديا فقط .. لكن معانيها أقوى كثير من الأسلوب المباشر .

تقديرى لك دائما

hamssah يقول...

اخي المهاجر
يظهر فاتني كتير من حكايات عم دعبس بس اعمل ايه حقعد اقراهم حكايه حكايه مانا اصلي مقدرش افوت له حكايه من غير ما اقراها
همسه